V článku Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první jste si mohli přečíst, proč doporučuji jako první marketingový kanál po spuštění e-shopu nastavit e-mail marketing a v dalším článku pak můžete najít Základní e-mail marketing pro každý e-shop. Ale jak by taková běžná mailingová kampaň měla vypadat a co by měla obsahovat? Tak na to se podíváme v dnešním článku.
Jak jsem už několikrát zmiňoval, v podstatě všechny alespoň trošku propracované e-shopové systémy mají v sobě integrovaný nástroj na hromadné rozesílání zpravodajů neboli nástroj na e-mail marketing. Ale také jsem vždy doporučoval a stále doporučuji využívat externí aplikaci specializovanou na tuto činnost.
A proč externí aplikace a e-mail marketing?
- propracované funkce nejen pro rozesílání mailingů
- snadná segmentace kontaktů, např. podle toho jestli nakoupili, jakou stránku na e-shopu navštívili atd.
- následná analýzu výsledků rozesílky
Osobně využívám:
- Mailchimp – jeden z nejrozšířenějších nástrojů pro e-mail marketing, který je sice v angličtině, ale jde v podstatě využívat i se základní znalostí angličtiny. Výhodou Mailchimpu je jeho free verze pro všechny, kteří nemají v databázi více jak 2.000 kontaktů. Dlouhá léta jsem je využíval pro své e-shopy, ale i pro ty klientské.
- Mail-Komplet – výborná česká aplikace, která umí vše, co od ní očekáváme a navíc mají skvělou zákaznickou podporu.
- Ecomail – opět český nástroj funkčně hodně podobný jako aby výše zmíněné. Momentálně využívám pro jednoho klienta.
- a mnoho dalších aplikací, českých i zahraničních
Na co si dát pozor při tvorbě e-mailingové kampaně?
1. Předmět e-mailu
Na předmětu záleží opravdu hodně. Právě předmět je tím prvním, co uvidí kontakty, na které jsme mailing rozeslali. A jen pokud je předmět zaujme, pak nejspíš mail otevřou a snad i z něj prokliknou na náš e-shop. Předmět by měl:
- mít ideálně do 6 slov (cca 75 znaků), aby byl celý vidět i na menších obrazovkách (např. na mobilu)
- mluvit přímo k zákazníkovi – např.: Využijte…
- obsahovat výzvu – např.: Nakupte…
- doplněnou o časové omezení – např.: Využijte akční ceny, ale už jen dnes…
- může využít i otázku – např.: Jak můžete ušetřit za…?
- využít číslovku – např.: 4 snadné tipy…
2. Obsah e-mailu
Velké e-shopy jako Alza, Mall atd. většinou posílají celoobrázkové e-mailové zpravodaje. Ano, vizuálně to vypadá moc hezky, sladěně… Ale pro malé e-shopy je nedoporučuji. Je lepší i pro vyšší doručitelnost, když mailing obsahuje více textu než obrázků. Některé nástroje dokonce umí vyhodnotit námi připravený mailový zpravodaj a upozornit nás na nižší poměr textu k obrázků.
Osobně využívám tuto skladbu samotného obsahu mailu:
- Preheader – může se zobrazit v některých e-mailových klientech, například na Seznam.cz nebo v Gmailu. A proto je vhodné jej nevynechat.
- Logo e-shopu – je důležité, aby si uživatel vizuálně mohl spojit e-mailing s vaším e-shopem.
- Hlavní nadpis – ve kterém znovu jasně a stručně popíšeme, o čem mailing je.
- Popis – odstavec, ve kterém se rozepíšeme o sdělení, které chceme příjemcům předat. Je vhodné tento text psát tak, jako když mluvíme k zákazníkovi, např.: „Využijte tuto akci na nejprodávanější nářadí značky Bosch, díky které tak nyní můžete ušetřit až 30 % z našich cen…“
- Produkty – ideálně je přidat i několik produktů, kterých se akce týká. Počet produktů může být 6-12.
- Výzva k akci nebo tlačítko vedoucí na e-shop – tento prvek MUSÍ být v každém e-mailingu. Po kliknutí na něj se zákazník dostane do e-shopu, nejlépe na stránku dané akce.
- Recenze uživatelů – pro zvýšení důvěry v e-shop je vhodné doplnit i hodnocení e-shopu, například těch, které má e-shop na Heurece.
- Závěrečný text, ve které nabídneme pomoc s výběrem vhodného produktu a můžeme přidat i odkaz na snadné odhlášení z e-mailingu. Hodně e-shopů dělá tu chybu, že odhlašovací odkaz vynechává nebo jej má jen v patičce e-mailu miniaturním písmem. V takovém případě pak zákazník spíše klikne na tlačítko „SPAM“ ve svém mailovém klientu. Závěrečný text by tedy mohl vypadat: „Pokud potřebujete pomoci s výběrem nářadí, neváhejte se na nás obrátit, rádi Vám pomůžeme. A pokud již nechcete dostávat naše zpravodaje, ve kterých Vám přinášíme informace o akcích, slevách a praktických článcích , jednoduše se odhlašte zde.“
- Podpis – jako každý běžný e-mail, který posíláme, by měl i e-mailingový zpravodaj mít podpis. Je vhodné v něm uvést jméno prodejce, název e-shopu (s proklikem), případně telefon a odkazy na sociální sítě (Facebook, atd.).
UTM parametry pro snazší měření výkonu e-mailingu
Bez možnosti měřit účinnost rozesílaných e-mailingových kampaní bychom se nemohli posouvat a zlepšovat jejich výkon. Většina z e-mail marketingových nástrojů dokáže automaticky ke všem odkazům v mailingu přidat UTM parametry, díky kterým pak můžeme v Google Analytics analyzovat výsledky každé jednotlivé kampaně zvlášť nebo celého e-mail marketingu.
Jak by měly UTM parametry mailingu vypadat?
Samotné utm parametry by mohly být: utm_source=email&utm_medium=mailing&utm_campaign=20-09-01-vyprodej, kde:
- utm_source – zdroj kampaně, v našem případě je to e-mail. Pro všechny mailingy používejte stejné označení.
- utm_medium – médium kampaně, používám označení „mailing“, ale zvolit si můžete cokoliv, třeba „zpravodaj“
- utm_campaign – označení kampaně, tedy pokud je to výprodej, dávám napřed datum rozesílky („20-09-10“) a za to označení mailingu.
Tento řetězec systém na posílání mailingu přidá na konec každého odkazu, který v mailu je. Pokud to váš systém neumí, je potřeba jej přidat ke každému odkazu ručně.
Testujte, testujte, testujte
Výše jsme si popsali běžnou šablonu pro e-mail marketing a to, co by měla určitě obsahovat. Samozřejmě může obsahovat další prvky, jako je banner, slevový kupón, výpis článků z blogu atd. Fantazii se meze nekladou. A hlavně, testujte, zkoušejte různé podoby šablony, různé rozvržení, počet produktů a snažte se je přizpůsobit své cílovce. Vhodné je také testovat časy rozesílky, pro jeden e-shop je lepší poslat mailing v neděli večer, pro jiný to může být ve středu ráno. Prostě zkoušejte, co bude fungovat u vás. Ale hlavně s mailingem začnete, opravdu se vám to vyplatí 😉
Přílohy
- Náhled šablony
- Šablona ke stažení (pro Mailchimp)
A pokud potřebujete poradit nebo pomoct s e-mail marketingem, napište nám pomocí formuláře zde.