Ano, i když nadpis článku může znít podivně, tak tomu opravdu je. Většina majitelů e-shopů bere konkurenci jako soupeře. A je to tak přirozené. Ale na druhou stranu díky konkurenci můžeme náš e-shop posouvat a zlepšovat. Jak? Na to se podíváme v dnešním článku.
Konkurence jako inspirace
Mnoho e-shopů, jak začínajících, tak i těch, které už nějaký čas na trhu fungují, nemají žádný přehled o své konkurenci. A to rozhodně není správně. Konkurence může pomoci zlepšit váš e-shop nejen po vizuální stránce, obsahově, ale i z pohledu tvorby cen. Konkurencí se můžete inspirovat i při tvorbě reklamy jako jsou např. PPC kampaně na Skliku a Adwords.
Existují nástroje, které nám odhalí klíčová slova, na která cílí konkurence, zjistí jaké má konkurence nastavené kampaně a dokonce i vyhledají texty konkurenční reklamy. Byla by škoda těchto nástrojů nevyužít ve prospěch vašeho e-shopu a neposunout jej blíže ke stanovenému cíli (pozn.: k těmto nástrojům se dostaneme v některém z příštích článků).
Inspirace není kopírování
Ale inspirací rozhodně nemám na mysli bezmyšlenkovitým a nepromyšleným kopírováním, ať už textů nebo designu atd. Bohužel se dost často setkávám u e-shopů s kopírováním, obvykle textového obsahu. Ano, je to velmi snadný způsob, jak bezpracně získat třeba popisy produktů, ale zároveň je to ten nejhloupější způsob. Proč? Ano, je to krádež, takže je to nemorální a také právně postihnutelné (ale ne lehce). Ale hlavně, pokud zkopírujeme popisy produktů, staneme se jen kopií jiného e-shopu. Pozná to vyhledávač (Google, Seznam, atd.), ale i návštěvník. A to není dobře.
Snadný úkol pro vás
Dnešním vaším úkolem je vyhledat konkurenční e-shopy a sepsat si informace o nich. Tyto informace vložíte do tabulky v Excelu (ke stažení níže). Tabulka bude obsahovat sloupce týkající se vaší konkurence:
- Název konkurenčního e-shopu
- URL adresa konkurenčního e-shopu
- Ceny – cenové srovnání s naším e-shopem (levnější, dražší, stejné ceny, popř. rozepsat jednotlivé druhy zboží či výrobce a k nim doplnit cenovou odlišnost)
- Vzhled – vizuální výhody e-shopu (čím bychom se mohli inspirovat)
- Obsah – kvalita obsahu e-shopu (kvalitní popisy produktů, kvalitní popisy kategorií, zveřejňuje aktuality, novinky, blog, články, rady, tipy)
- Doprava – ceny dopravy + možnosti dopravy – poslouží ke správnému nastavení ceny za dopravy, popřípadě rozšíření druhů dopravy
- Platba – dostupné možnosti placení
- Výhody konkurenčního e-shopu (nabízí platbu kartou, levnější dopravu, nižší limit pro dopravu zdarma, kamennou prodejnu, blog s dobrými články)
Tabulka konkurence ke stažení: Marketing pro e-shopy – konkurence (staženo 472× )
Kde hledat informace
Určitě se podívejte na hodnocení konkurenčních e-shopů zákazníky na Heureka.cz, Zboží.cz, Google.com a Firmy.cz. Zde uvedené informace vypovídají o kvalitě jednotlivých konkurentů.
Opakování je důležité
Vytvořenou tabulku o konkurenci je vhodné jednou za měsíc, popřípadě i častěji, aktualizovat. To znamená, opět projít konkurenční e-shopy a zkontrolovat, zda konkurence neudělala nějaké změny zejména v cenách vybraných produktů, vizuální změny, změny v nabídce produktů a služeb, v dopravě atd.
Závěrem
Je vhodné mít neustálý přehled o vývoji na trhu, budete tak schopni okamžitě zareagovat na případné změny, aby váš e-shop byl stále aktuální. Jistě nechcete být mnohem dražší či levnější než konkurence. Doporučuji se zaregistrovat k e-mailingovým zpravodajům konkurenčních e-shopů, budete mít přehled jak konkurence pracuje s databází zákazníků a registrovaných subjektů.
Konkurence je pro vás skvělým zdrojem inspirace a možnostem ke zlepšení. Určitě se najdou konkurenti, kteří provozují jejich e-shop mnohem déle a jejich e-shop je na mnohem vyšší úrovni. A právě od těchto zkušených e-shopů se lze mnohé přiučit. To ale samozřejmě neznamená, že je nutné je kopírovat v každém detailu, mluvíme spíše o inspiraci, která vás přivede k vlastním nápadům či vylepšení.
Tabulka konkurence ke stažení: Marketing pro e-shopy – konkurence (staženo 472× )