Pokud ještě nemáte svůj vlastní e-shop nebo se právě chystáte jej naložit, tak se vám bude hodit pár tipů, jak tento proces urychlit. Dost často začínající provozovatele e-shopu zatuhnou hned na začátku tvorby internetového obchodu a k jeho spuštění se třeba ani nedostanou. A to je velká škoda. Pomáhal jsem rozjet už desítky e-shopů, a tak vím o čem mluvím.
Hodně nových e-shopů ztroskotá hned při nastavování designu e-shopu. A přitom design není úplně to nejdůležitější. Jasně, každý majitel chce mít krásný a hlavně výjimečný vzhled svého obchodu, aby se odlišil. Ale pokud rozjíždíme úplně nový e-shop, je vhodné jej spustit co nejdříve, ať víme jestli bude fungovat nebo ne, respektive jestli bude prodávat nebo ne. A upřímně, mnohem důležitější je, zda je e-shop přehledný než unikátní a krásný.
Osobně doporučuju využít pronájmu e-shopu, jelikož tak to jsme schopni spustit vlastní e-shop takřka během pár dnů. Osobně využívám systém Shoptet, který je na českém trhu tím nejrozšířenějším. Někteří mu vyčítají jeho vyšší cenu, ale z vlastní zkušenosti vím, že tato cena se rozhodně vyplatí. Systém Shoptet je opravdu na vysoké úrovni a jsem na něm schopni spusti vlastní e-shop během pár dnů. V extrémním případě i během pár hodin.
Tady je několik základních rad, na co při zakládání nového obchodu se soustředit.
Vzhled e-shopu
Klidně nechte základní šablonu – např. na Shoptetu mají své šablony opravdu dobře navržené. Při jejich tvorbě nejen že využívají své dlouholeté zkušenosti, ale také spolupracují se špičkami v oboru. Pokud sami nemáme bohaté zkušenosti s tvorbou webu (nebo e-shopů) a nebo pokud nemáme velký rozpočet, abychom si sami mohli najmout nějaké ty experty, pak rozhodně stačí, když použijeme právě připravené šablony. Stačí vložit logo, vybrat hlavní barvu nebo barvy a design máme v podstatě nastavený. Až díky e-shopu budeme vydělávat, pak si můžeme s jeho vzhledem hrát a ladit jej ke své spokojenosti. Ale i tak nesmíme zapomínat, že není hlavní, aby se e-shop líbil svému majiteli, ale hlavně, aby se zamlouval svým zákazníkům.
Důležité informace o provozovateli
Vyplňte kontaktní a i další údaje o provozovateli – rozhodně doporučuju na svém internetovém obchodu mít uvedenou nejen e-mailovou adresu, ale určitě i telefonní kontakt a další údaje o provozovateli e-shopu. Tímto zvýšíme důvěryhodnost našeho obchodu. Často vidím, že na e-shopu nejsou tyto informace k nalezení a upřímně, na takovém e-shopu bych neobjednal.
Jaké jsou možnosti dopravy a plateb
Doprava a platba – společně se stránkou kontaktu jsou informace o možnostech a cenách doprav a plateb tím nejdůležitějším, co návštěvníky velmi často zajímá…samozřejmě až po produktech samotných a jejich ceně. Proto si dejte při tvorbě stránky s informacemi o dopravě a platbách opravdu záležet. Tato stránka by měla být co nejpřehlednější. Jak jsem zmiňoval v jiných článcích, lidé na webu příliš nečtou, obsah spíše skenují. Orientují se podle nadpisů a odrážkových seznamů. Proto je vhodné tuto stránku dělit právě pomocí nadpisů a jednotlivé možnosti dát do odrážek. Dále je potřeba jednoduše, ale přehledně vysvětlit jednotlivé druhy dopravy a platby včetně jejich poplatku tak, aby je pochopili i ti méně bystřejší.
Pozor na obchodní podmínky
Obchodní podmínky v podstatě nikdo nečte, ale přesto na každém e-shopu musí být. Pokud neprodáváte nějaké nestandardní nebo na míru dělané zboží, můžete využít předpřipravené obchodní podmínky například od Shoptetu. Ale rozhodně doporučuju si nechat své obchodní podmínky minimálně zkontrolovat právníkem. Předejdeme tak problémů s čoikou (ČOI). Setkal jsem se s tím, že můj klient dostal od čojky pokutu za drobné chyby právě v obchodních podmínkách. A onu čoiku na něj poslala závistivá konkurence… Takže pozor na to.
To nejhlavnější – produkty
Samozřejmě právě produkty jsou tím nejdůležitějším na každém e-shopu a bez nich by to podstatě ani nešlo. Proto vkládání produktu věnujte to největší úsilí. Věřte, že se vám to vyplatí. Jsou to právě kvalitní a přehledně napsané popisy produktu, díky kterým se návštěvník rozhoduje, zda u vás nakoupí nebo půjde dál. Doporučuju vám stáhnout si návod jak psát popisy produktu, kde je jednoduše popsáno.
Kategorie produktů
Popisy kategorií mohou také pomoci návštěvníkovi ve výběru vhodného produktu. A samozřejmě můžou mít i vliv na pozice ve vyhledávačích jako je Google a seznam. Dobře napsané popisy kategorií zvyšují důvěryhodnost e-shopu v očích návštěvníka. Ten bude spíše věřit e-shopu, který si dal s popisy produktu a kategorií záležet a spíše u něj nakoupí než na e-shopu, který má popisy okopírované nebo je nemá vůbec.
Pak už je potřeba si jen důkladně zkontrolovat důležitá nastavení e-shopu, jejich seznam najdete v checklistu před spuštěním e-shopu. A v podstatě nám už nic nebrání nově založený e-shop začít propagovat jak jen se dá (můžete si přečíst článek Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?)
Ale to samozřejmě nestačí
Tímto samozřejmě práce na zdokonalování e-shopu nekončí. Například popisy produktu je potřeba neustále vylepšovat, například na základě častých dotazů zákazníků ohledně daného produktu. Na druhou stranu pokud máme hotové výše uvedené body, rozhodně není na co čekat a spuštění eshopu zbytečně odkládat. Díky tomu máte šanci mnohem dříve odhalit možné nedostatky, napravit je a tím zvýšit šanci, že váš e-shop bude úspěšný. Pamatujte si, že nikdy nic nebude stoprocentní, nikdy nebudete se na 100 % spokojení, ani s vaším e-shopem. Proto nečekejte a spusťte jej co možná nejdříve.
Pokud jsi s něčím nevíte rady nebo potřebujete poradit, neváhejte se na mě obrátit. Můžete využít službu vytvoření e-shopu na Shoptetu nebo analýzu vašeho už vytvořeného e-shopu. Ušetříte si tak spousty drahocenného času 😉