Nebojte se, není třeba chodit s každým zákazníkem na oběd. Ale každý úspěšný e-shop tento vztah buduje a posiluje. A jedním z důležitých nástrojů v tomto směru je e-mail marketing. Hodně lidí nad ním ohrnuje nos a nejspíš se ohradí tím, že nesnáší „ty otravné nabídky“, které chodí do e-mailové schránky. A nejspíš i právě proto pak hodně internetových obchodů tento nenahraditelný marketingový kanál nevyužívají. A to je velká, opravdu velká škoda.
Má zkušenost
V začátcích provozování mého e-shopu StavbaOnline.cz jsem na tom byl stejně jako mnozí z vás, e-mail marketing jsem prostě neřešil. Ale po vyzkoušení tohoto způsobu prezentace e-shopu jsem pochopil, jaká chyba to byla. Zvedly se tržby a také se zvýšil počet vracejících se zákazníků.
Proč dělat e-mail marketing
Pokud děláme e-mail marketing správně a hlavně podle zákonů, můžeme:
- zvýšit povědomí o vašem e-shopu u registrovaných
- zvýšit důvěru registrovaných ve váš e-shop
- zvýšit počty objednávek
- zvýšit počet vracejících se zákazníků
U posledního 4. bodu bych se na chvilku zastavil. Je mnohem levnější a snazší přesvědčit k nákupu zákazníka, který už ve vašem e-shopu nakoupil, než získat zákazníka nového. Nového zákazníka musíte na e-shop přivézt díky PPC kampaním nebo ze zbožových vyhledávačů a za oba tyto zdroje návštěv platíte nemalé částky. Ale pokud zákazník už u vás nakoupil, patrně jste udělali všechno proto, aby byl s nákupem spokojený a proto nemá důvod u vás nenakoupit znovu. Tedy pokud na vás nezapomene a nenakoupí příště někde jinde. A právě s tímto pomáhá e-mail marketing.
Jak dělat e-mail marketing
V tomto článku nebudu popisovat, co je k tomu potřeba. To vše najdete v článku Základní e-mail marketing pro každý e-shop. Dnes se spíš podíváme na to, jaké e-maily registrovaným posílat.
Tady je pár zásadních pravidel k e-mail marketingu:
- Posílejte e-mail marketing i když máte v databázi jen pár kontaktů. Jak jsem psal výše, je potřeba budovat vztah se zákazníky.
- Nechtějte být jako Alza nebo Mall. Tím mám na mysli, že není rozumné registrované trápit mailingovými zpravodaji každý den. Stačí jednou za týden nebo 14 dnů.
- Pošlete jim jen to, co je opravdu zajímavé. To, že máte nový design e-shopu, nikoho nezajímá.
Co tedy posílat?
A nyní se dostáváme k té nejzásadnější části a vlastně zde navážeme na minulý úkol z článku Aktuality a články – důležitá součást úspěšného e-shopu. V něm jste měli za úkol vymyslet novinku/aktualitu pro váš e-shop. A právě obsah této novinky je skvělým obsahem pro váš e-mailingový zpravodaj. Stačí tedy jej převézt do e-mailu a ten rozeslat svým zákazníkům a registrovaným uživatelům.
A jak by měl e-mail vypadat?
Jak by měl vypadat takový e-mail najdete v článku Jak by měla vypadat e-mailingová kampaň 😉
Závěr
Podle mnoha studií i z mých více jak 16 letým zkušenostem z provozování e-shopů je právě e-mail marketing tím nejlepším marketingovým kanálem co do poměru cena/výkon. Obvykle platíte jen za externí mailingový nástroj (některé jsou i zdarma) a pak investujete ještě svůj čas. Nic víc.
U některých mých e-shopů nebo e-shopů mých klientů, pro které marketing dělám, se tržby z e-mail marketingu pohybují v řádech desítek, i stovek tisíc korun měsíčně. A to jsou e-shopy, které také provozuje jeden člověk, patrně stejně jako ten váš. A jsem si jistý, že i vám e-mail marketing bude fungovat 😉