Stejně jako u všech lidských činností, tak i u zakládání a provozování e-shopu se velmi často opakují ty stejné chyby. Celkem často dělám analýzy nově spuštěných nebo krátce fungujících internetových obchodů, takže to vidím přímo v praxi. Proto ty nejčastější a největší chyby v tomto článku sepíšu a třeba někomu z vás ušetřím spousty času a peněz. A pokud některou z popsaných chyb jste u svého e-shopu udělali i vy, tak si z toho nedělejte. Taky jsem si tímto procesem prošel a tyto chyby udělal taky 🙂
Tento článek, stejně jako v podstatě všechny na blogu ProvozujemeEshop.cz, jsou určeny malý e-shopům, které nemají statisíce korun do jeho rozjezdu. Firmám s možností větších investic do svého internetového obchodu doporučím si najmout odborníka nebo odborníky, kteří tyto práce udělají za ně a patrně i správně hned na poprvé. Ale nyní už pojďme na zmíněné chyby.
1. Piplání se s designem e-shopu
Chápu, každý chce mít svůj e-shop vyladěný, krásný, zajímavý, unikátní. A určitě to schvaluji. Ale na druhou stranu málokdo se začínajících e-shopařů je schopen navrhnout vzhled…myslím smysluplný, přehledný a uživatelsky přívětivý.
Je mnohem lepší, nebo spíš efektivnější, co nejdříve spustit e-shop klidně na nějaké základní šabloně, do které přidáme jen naše logo. A proč? Hned z několika důvodů:
- Návštěvníky e-shopu nezajímá, jestli pozadí webu je zelinkavé nebo světle zelené (jsem chlap, takže ani netuším, jaký je mezi těmito barvami rozdíl :)). Návštěvník chce nakoupit, takže jej zajímá, jestli je e-shop přehledný, působí důvěryhodně, za kolik produkt koupí a za jak dlouho jej bude mít doma.
- Mám vyzkoušeno, že čím dřív internetový obchod pustíme, tím dřív budeme mít zpětnou vazbu od návštěvníků nebo zákazníků a budeme tak schopni náš byznys posouvat dál.
- Většina e-shopových systémů má své šablony udělané odborníky, kteří věděli, proč šablonu právě takto nastavili. A upřímně, tito odborníci mají mnohem větší zkušenosti než začínající provozovatel e-shopu.
- I když máme jasnou představu, jak by měl design vypadat, tak většinou je na základě jen a jen našeho vkusu, ale ne vkusu návštěvníků. Hlavní je, aby se návštěvník v e-shopu orientoval a ne, aby hledal ve vašem úžasném, ale dosti nepřehledném designu, tlačítko „Do košíku“.
- Snaha o co „nejkrášnější, nejunikátnější“ vzhled nám zabere hodně hodně času a tím i posune spuštění e-shopu do nedohledna. A tento dlouhý čas bychom už dávno mohli prodávat, ale my už několikátý měsíc ladíme design…
U e-shopu je na prvním místě přehlednost a použitelnost, samotný vzhled není zásadní. Pokud zákazník bude s objednávkou na e-shopu spokojený, bude se vracet i přesto, že nebude mít unikátní design. Bohužel hodně začínajících provozovatelů e-shopů lpí na své představě vzhledu, který ve většině případů z pohledu použitelnosti nestojí za nic. Což je chyba. Například Shoptet má své šablony opravdu kvalitní a vůbec bych se nestyděl…a vlastně se ani nestydím je používat pro své e-shopy. Psal jsem o tom i v článku „Na čem spustit e-shop aneb recenze Shoptetu„. Některé jen drobně upravím a jede se. A až e-shop funguje a vydělává, pak můžeme řešit design třeba přes zkušeného grafika.
2. Nepromyšlená struktura produktových kategorií
Dost často vidím, že má e-shop spousty kategorií, ve kterých se jako návštěvník nedokážu zorientovat. A co víc, tyto kategorie mají názvy, které z pohledu dohledatelnosti ve vyhledávačích (Google, Seznam, atd.) také nedávají vůbec žádný smysl. Například z názvu kategorie „Dámské“ asi Google nebude úplně nadšený.
Na co si dát pozor při tvoje struktury kategorií?
- Podívat se na kategorie očima návštěvníka, neboli možného zákazníka. Budou pro něj názvy kategorií srozumitelné? Nebude kategorií příliš mnoho a budou tak nepřehledné?
- Je potřeba zároveň i myslet právě na zmíněné vyhledávače. Jak jsem uvedl, název kategorie „Dámské“ patrně nikdo na Googlu nebo Seznamu nehledá. Ale „Dámské košile“ už patrně ano.
- Prodáváme dámské košile s krátký a dlouhým rukávem a máme je v jedné kategorii? Velká škoda. Ideální je kategorie „Dámské košile“ rozdělit na podkategorie „Dámské košile s dlouhým rukávem“ a „Dámské košile s krátkým rukávem“. Návštěvník bude nadšený, že nemusí procházet celou kategorie dámských košil, když chce jen ty s dlouhým rukávem. A nadšené budou i vyhledávače, nebo spíš samotný provozovatel e-shopu, protože na frázi „dámské košile s dlouhým rukávem“ bude mít větší šanci se zobrazit výše ve výsledcích vyhledávání.
3. Nekvalitní nebo okopírované popisy produktů
Opět jedna z největších chyb. A právě popisy produktů jsou jedním z nejpodstatnějším prvkem úspěšného e-shopu. Na toto téma jsem sepsal návod „Jak psát popisy produktů„, který si nyní můžete tady zdarma stáhnout nebo koupit za 290 Kč.
4. Úmyslné neuvádění kontaktů na provozovatele e-shopu
Hodně provozovatelů e-shopů má strach, že jim zákazníci nedej bože budou volat a otravovat svými dotazy. A z tohoto důvodu neuvádějí žádný kontakt. Ale takovýto obchod pak nepůsobí moc důvěryhodně a zcela jistě tak přichází o hodně objednávek. Brzy připravím článek, který bude na toto téma, tak sledujte náš blog nebo třeba profil na Facebooku 😉
5. Nepřehledné nebo vůbec žádné informace o dopravě a platbě
Většinu zákazníků zajímá nejen cena produktu samotného, ale také to, kolik bude stát doprava a jak bude moci objednávku zaplatit. V dnešní době je třeba ve většině segmentů nutností mít možnost platby kartou online. A stránka, která tyto informace obsahuje je proto dost zásadní a odkaz na nic by měl být ideálně v hlavičce webu. Ale mnoho e-shopů takovou stránku vůbec nemá. A co velmi často udělá návštěvník, když tyto informace nenajde? Ano, správně, odejde. A to asi nechce žádný majitel e-shopu. Naopak, pokud umožníme návštěvníkovi se k těmto informacím snadno a rychle dostat, získáme si u něj více důvěry a přiblížíme se ke změně jeho stavu z „návštěvník“ v „náš zákazník“. A to chceme 🙂
6. Upnutí se na Facebook jako jediný marketingový kanál
S tímto jsem se setkal opravdu velmi často. Facebook dříve (před pár lety) býval nebo mohl být slušným zdrojem objednávek. Ale to už dávno nepletí. Přece jen v současné době lidé svůj čas na sociálních sítích dělí i mezi jiné platformy jako je Instagram nebo teď hodně populární TikTok a další. Navíc na Facebook se lidé chodit bavit, ne nakupovat. Takže spoléhat se jen na něj není úplně rozumné. Ale to jsem popisoval v článku „Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?„.
Jasně, pokud jsou naší cílovou hlavně ženy na mateřské, tak Facebook nebude úplně k zahození. Ale například stavebniny nebo prodejci nářadí by napřed měli rozjet jiné marketingové kanály a Facebook mít jako komunikační kanál se svými fanoušky.
Neopakujte chyby
Jak jsem psal, tyto chyby jsou viděl hodně často u svých nastávajících klientů nebo těch, kteří chtěli s rozjezdem e-shop pomoci. A některé z těchto chyb jsem udělal v začátcích udělal taky. Tak si ušetřete spousty času a peněz a tyto chyby neopakujte, vyplatí se vám to, věřte mi 😉